به گزارش راهبرد معاصر، زنگ ورزش دانشآموزان از جمله معدود بخشهای مورد علاقه دانشآموزان در فضای خشک آموزش در مدارس ایران است.
کمبود امکانات و تجهیزات در مدارس دولتی، زنگ ورزش دانشآموزان را هم تحتالشعاع قرار داده است و عمده مدارس فرسوده و قدیمی در برخی مناطق کشور از جمله کلانشهر تهران، برای دویدن و تحرک دانشآموزان در زنگهای تفریح هم فضای کافی ندارند.
در کنار نبود فضای کافی و تجهیزات مناسب برای ورزش دانشآموزی، کمبود معلم ورزش متخصص نیز مشکلی مضاعف است، در دوره ابتدایی معلم ورزش وجود ندارد و این مسئولیت بر عهده آموزگاران قرار گرفته است که عمدتاً به رها کردن دانشآموزان در حیاط مدرسه برای بازی و نرمش خلاصه میشود یا اینکه زنگ ورزش که اتفاقاً مورد علاقه دانشآموزان است برای آموزش دروسی همچون ریاضی و علوم هزینه میشود که از نگاه معلم اهمیت بیشتری دارند!
اجرای زنگ ورزش اجباری است
صادق ستاریفرد؛ معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اجرای صحیح زنگ ورزش در مدارس اظهار کرد: زنگ ورزش همانند سایر زنگها جزو تقویم درسی رسمی بوده و اجرای این برنامه تکلیفی و اجباری است.
وی افزود: اجرای زنگ ورزش فقط برای دانشآموزانی اجباری نیست که مشکل سلامت و پزشکی داشته باشند آن هم با ارائه گواهی پزشکی.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر مدرسهای زنگ ورزش را اجرا نکند، تخلف است، در پاسخ به این پرسش که برخی معلمان ابتدایی در زنگ ورزش دانشآموزان را برای بازی در حیاط مدرسه رها میکنند، گفت: معلمان دوره ابتدایی در هفته 24 ساعت تدریس دارند و زنگ ورزش هم مانند درس هنر جزو تکالیف معلمان ابتدایی محسوب میشود.
زنگ ورزش دوره ابتدایی توسط آموزگاران اجرا میشود
ستاریفرد با اشاره به اینکه زنگ ورزش دانشآموزان دوره ابتدایی باید 2 زنگ باشد، یادآور شد: این موضوع به همه استانها ابلاغ شده است. معاونت آموزش ابتدایی به استانها ابلاغ کرده است که دانشآموزان ابتدایی باید هر روز 5 زنگ داشته باشند اما برخی از مدارس، زنگها را با هم ادغام میکنند که این کار قانونی نیست و هر زنگ نهایت باید یک ساعت باشد.
وی با بیان اینکه توانمندسازی معلمان ابتدایی و آموزگاران برای اجرای هر چه بهتر درس تربیت بدنی در دستور کار است، ادامه داد: تلاش این است که آموزشها و توانمندی را به سمت صدور گواهی ببریم تا خودمان هم بدانیم که چه تعداد از معلمان به توانمندی و مهارت لازم رسیدهاند و چه تعداد هم نیاز به آموزش بیشتر دارند.